روزنامه کیلویی چند؟!، خبرنگار خبرنگاران به میان روزنامه فروش ها رفت

به گزارش مجله سرگرمی، یادتان می آید کمی قبل تر دکه های روزنامه فروشی چه شکلی بودند. یک خانه کوچک مربعی شکل که دورتا دور آن پر از روزنامه های مختلف و رنگارنگ بود. الان چطور؟ به دکه های روزنامه فروشی نگاه نموده اید؟ خانه های کوچک مربعی شکلی که دور تا دورش پر است از خوراکی های متنوع، سیگارهای جورواجور، دفترهای مختلف و حتی گاهی اسباب بازی و عروسک!

روزنامه کیلویی چند؟!، خبرنگار خبرنگاران به میان روزنامه فروش ها رفت

روزنامه ها این روزها سهم کوچکی از دکه های روزنامه فروشی را به خود اختصاص داده اند و در واقع این دکه ها الان فقط اسمشان دکه روزنامه فروشی است و اغلب مشتریان برای خرید چیزی غیر از روزنامه به آنها مراجعه می نمایند.

خبرنگار خبرنگاران به همین منظور به سراغ دکه های خیابان انقلاب رفت تا از شرایط فروش روزنامه ها اطلاعاتی به دست بیاورد.

گفت وگو با تنی چند از صاحبان دکه های روزنامه فروشی درباره شرایط این روزهای فروش روزنامه به توضیح زیر است:

فروش ما بیشتر خوراکی و سیگار است

اولین دکه دار مرد نسبتا جوانی است که پشت دخل نشسته و در حال شمارش پول است تا بقیه اسکناس 10 هزار تومانی مردی را که در ازای خرید دو نخ سیگار به او داده است، بپردازد. منتظر می مانیم تا کارش تمام گردد، بعد از او می پرسیم ، از فروش روزنامه ها راضی است یا نه؟ می گوید: نسبت به دو ـ سه سال پیش فروش روزنامه هم مثل خیلی از چیزها کاهش داشته است؛ مثلا همشهری 35 تا می خریم، معمولا 25 تا فروش می رود و بقیه را مرجوع می کنیم. در واقع فروش ما بیشتر خوراکی و سیگار است و اگر قرار باشد فقط روزنامه بفروشیم هیچ سودی برایمان ندارد.

دیگر کسی روزنامه نمی خرد

روزنامه فروش دیگری کمی آن طرف تر مشغول مرتب کردن مجله هایش است. وقتی از او می پرسیم که اوضاع فروش روزنامه چطور است، می گوید: الان همه چیز آنلاین و اینترنتی شده است و دیگر کسی روزنامه نمی خرد. کم و بیش می فروشیم ولی مثل قبل نیست. این روزنامه فروش می گوید، بیشترین روزنامه ای که به فروش می رود، همشهری است.

روزنامه اگر هم فروش برود برای ما سود چندانی ندارد

به سراغ روزنامه فروش دیگری در همان حوالی می رویم. مردی نسبتا مسن خارج از دکه ایستاده و مشغول حرف زدن با دست فروشی است که در نزدیکی اش بساط کوچکی از اتوماتیک و مداد دارد. از او می خواهیم تا از اوضاع روزنامه هایش برایمان بگوید، در جواب با دست به روزنامه هایش اشاره می نماید و می گوید: ملاحظه می کنید که ظاهر و باطن همین است، همین چند تا هم فروش نمی رود. به روزنامه هایش نگاه می کنیم، حدودا پنج تا شش روزنامه که شاید از هر کدام 20 عدد باشد.

این روزنامه فروش که از شرایط این روزهای کارش در دکه ناراضی است، می گوید: روزنامه اگر هم فروش برود برای ما سود چندانی ندارد، از هر روزنامه 200 تومان سود می کنیم. از او می پرسیم که تیتر و عکس چه تاثیری در فروشش می گذارد که او در جواب می گوید، تیتر و عکس هم قبلا خریدار داشت، الان دیگر همه چیز در اینترنت پیدا می گردد.

باز نگاهی به روزنامه ها می اندازیم و می گوییم ، یعنی محتوای خوب و جذاب هم هیچ تاثیری در فروشتان ندارد؟ کمی فکر می نماید و بعد جواب می دهد که چرا، خب. اگر روزنامه ای مقاله یا مطلب خیلی خوبی داشته باشد، در میزان فروش مؤثر است و فروش را بالا می برد. اما اگر روزی 50 عدد روزنامه هم بفروشیم باز سود چندانی عایدمان نمی گردد.

بیشتر فروشمان همین خوراکی هاست

به یکی دیگر از خیابان های پر رفت و آمد تهران سر می زنیم تا با روزنامه فروش های آنجا هم صحبتی داشته باشیم. مرد مسنی پشت دکه نشسته و سخت مشغول حساب و کتاب و سرو کله زدن با مشتری هاست. از ما می خواهد کمی صبر کنیم تا سرش خلوت گردد.

به نظر می رسد روزنامه هایش از دیگر دکه هایی که به آنها سر زدیم، بیشتر است. پیرمردی با دقت بسیار زیاد مشغول آنالیز کردن روزنامه هاست؛ گویی که به دنبال خبر مهمی است که لابه لای روزنامه ها گم شده است. پیرمرد بعد از کلی زیر و رو کردن و گشتن در روزنامه ها بلند می گردد که برود، بدون اینکه حتی یکی از آنها را بخرد. حالا سر روزنامه فروش خلوت شده و می گردد با او حرف زد. از او می پرسیم که سودش از روزنامه ها چقدر است و چقدر از فروش روزنامه راضی است؟ روزنامه فروش پاسخ می دهد: سودمان از روزنامه 20 درصد است، بیشتر فروشمان همین خوراکی ها و اقلام دیگر است.

در ادامه می گوید: بیشترین روزنامه ای که فروش می رود همشهری است و روزنامه های دیگر مرجوعی زیاد دارد.

این روزنامه فروش در پاسخ به اینکه تیتر و عکس جنجالی و جذاب چه تاثیری در فروشش دارد؟ می گوید: اگر روزنامه ای تیتر و عکس جنجالی و خاصی داشته باشد قطعا فروشش بیشتر می گردد.

روزنامه هایی که کاملا مرجوع می شوند

آن طرف خیابان دکه دیگری است که خلوت به نظر می رسد. نزدیکش که می شویم خانمی را می بینیم که مشغول خرید کاغذ است.

از روزنامه فروش درباره فروش روزنامه در سال های اخیر می پرسیم که در جواب می گوید: ای بابا خانم روزنامه کیلویی چند؟ دیگر کسی روزنامه نمی خواند! هرچه پیش می رویم فروش روزنامه و مجله کاهش پیدا می نماید و یک سری از روزنامه ها را به طور کامل مرجوع می کنیم؛ در واقع سود ما بیشتر از فروش کاغذ و دفتر است.

به گفته این روزنامه فروش، روزنامه ای که بیشترین فروش را دارد همشهری است و آن هم به خاطره این است که مردم به عنوان کاغذ باطله از آن استفاده می نمایند.

روزنامه فروش با تاسف سر تکان داده می گوید: با آمدن گوشی های هوشمند و اینترنت، عمر روزنامه و مجله دارد تمام می گردد و تا 10 سال دیگر فکر نمی کنم روزنامه ای باقی بماند.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66446

به "روزنامه کیلویی چند؟!، خبرنگار خبرنگاران به میان روزنامه فروش ها رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه کیلویی چند؟!، خبرنگار خبرنگاران به میان روزنامه فروش ها رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید