سوغاتی و مدرنیته

به گزارش مجله سرگرمی، با نام هر شهر، منطقه و یا کشوری، چیزهای خاص و مختلفی به ذهن ما می آید؛ مثلا با شنیدن نام تهران بیشتر افراد به یاد خیابان ولیعصر و با شنیدن نام پاریس، به یاد برج ایفل می افتند و یا کمتر کسی با شنیدن نام چین یاد دیوار چین نمی افتد.بیشتر شما حتما در فیلم های آمریکایی مشاهده کرده اید که افراد هنگام سفر از گیفت شاپ ها یا همان مغازه های خرید کادو معمولا تی شرت هایی با تصاویرخاص، تهیه کرده و می پوشند یا چیزهای خاص دیگری را که مربوط به فرهنگ هر ایالت است، خریداری می کنند.این تی شرت ها و سایر چیزهایی که به فرهنگ و زندگی آن منطقه مربوط می شود، همان سوغاتی مدرن است.نمونه های نزدیک تر برای ایران را می توان نام برد از جمله پیکان، سیگار تیر، کبریت ها و اتوبوس های قدیمی، تلفن های عمومی زرد، برج آزادی، دانشگاه تهران، ارگ کریم خان و غیره که می توان آنها را به پین، پیکسل و تی شرت تبدیل کرد.

سوغاتی و مدرنیته

اما این سوغاتی های مدرن چقدر در فرهنگ ما جای خود را باز کرده اند؟

مهرداد حقیقی، ایده پرداز و مدیر استارتاپ کت مپ درباره شروع کسب و کار اینترنتی خود می گوید: نقطه شروع کت مپ از اینجا بود که من هنگام سفر علاقه زیادی به خرید سوغاتی داشتم و در بعضی شهرها و به خصوص شهرهای کوچک پیدا کردن این سوغاتی می توانست کاری سخت باشد، در واقع جرقه اولیه ایده کت مپ از مگنت های مخصوص روی یخچال به ذهن من رسید که نسخه ایرانی برای آنها وجود نداشت که من به همراه 3 نفر دیگر با همکاری یکدیگر شروع به تولید این مگنت ها کردیم وهرچه بیشتر پیش رفت، بیشتر با مبحث سوغاتی آشنا شدیم و متوجه شدیم که این مگنت ها آیتم هایی هستند از دسته بزرگ تری از محصولات به نام سوغاتی های مدرن، که این سوغاتی ها در ایران شناخته شده نبودند. البته بعضی از افراد بودند که به صورت تک تک روی این سوغاتی ها کار کرده بودند اما به صورت حرفه ای روی این موضوع کار نشده بود.

در همه دنیا موزه ها و مکان های جهانگردی بخشی از درآمدشان مربوط به بلیت فروشی است اما بخش بزرگ تری از درآمدشان به واسطه گیفت شاپ ها یا همان مغازه های مختص خرید کادو به دست می آید، به این صورت که هنگامی که به طور مثال در یک موزه، بازدید افراد به اتمام می رسد با یک گیفت شاپ روبرو می شود و به احتمال خیلی زیاد خریدی را هم از آنجا انجام می دهد و این یک منبع درآمد و یک چرخه اقتصادی مهم است.تیم کت مپ متوجه وجود چرخه ای معیوب در بحث سوغاتی های مدرن در کشور شدند به طوری که حتی در بزرگ ترین موزه های کشور هم این کار به شیوه صحیح آن وجود ندارد.

تیم کت مپ سعی دارد که بتواند سهمی دربرطرف کردن این مشکل داشته باشد.حقیقی در ادامه می گوید : در مرحله اول سعی می کردیم بخشی از محصولات را خودمان تولید کنیم و بعد سعی کردیم که با برندهای مختلف ایرانی صحبت کنیم و محصولاتی را که در گروه سوغاتی های مدرن جای می گیرد را انتخاب و معرفی کنیم. سپس آنها را به فروش برسانیم که تولیدکننده های این محصولات هم ترغیب به تولید آیتم های بیشتری در این حوزه بشوند.

خرید و فروش سوغاتی های مدرن

بخشی از فروش کت مپ مربوط به فروشگاه اینترنتی ایشان و بخش دیگر مربوط به خرید حضوری است. خرید حضوری از طریق یک ون سیار صورت می گیرد که روی بدنه آن سعی در معرفی یک کمپین شده است که این کمپین در راستای جلوگیری از گسترش ایران هراسی فعالیت می کند. به این صورت که سعی می کند دید منفی ای که در چند دهه گذشته نسبت به ایران ایجاد شده است را از بین ببرد. محصولات کت مپ همچنین در چندین فروشگاه در تهران و شهرهای دیگرهم فروخته می شود.هدف تیم کت مپ برای آینده گسترش این استارتاپ در چند بُعد است؛ یکی از این ابعاد تولید محصولات بیشتر و نیز همکاری با برند های بیشتر است.همچنین این تیم سعی در افزایش نقاط فروش محصولات خود در شهرهای مختلف و حتی فراتر دارد.

دست اندازهای پیش روی کت مپ

به گفته مهرداد حقیقی، می توان گفت یکی از بزرگ ترین مسائل این تیم تغییر شرایط و اوضاع صنعت توریسم کشور در طول زمان است. به طور مثال، در سال 1396 یکی از گزینه های بسیار خوب برای این تیم سرمایه گذاری روی جهانگرد های خارجی بود که در حال حاضر تقریبا همه آن بازار از دست رفته و آنها سعی می کنند که بازار خود را بیشتر روی جهانگردان داخلی متمرکز کنند.یکی دیگر از مسائلی که این استارتاپ با آن رو به رو ست، جا انداختن مفهوم سوغاتی مدرن است که نه در رده صنایع دستی قرار می گیرد و نه آن چیزی است که ما ایرانیان از مفهوم سوغاتی در ذهن خود داریم، در واقع مفهوم سوغاتی مدرن دسته سومی است که باید معرفی شود و در کنار آن باید تولید محتوا و المان سازی هم صورت بگیرد. مشکل دیگری که تیم کت مپ با آن روبه رو ست، همکاری با گیفت شاپ ها در ایران است، زیرا بسیاری از این گیفت شاپ ها به صورت سنتی اداره می شوند و بیشتر آنها را افرادی با تخصص و دانش کم در حوزه جهانگردی اداره می کنند و کار تیم برای معرفی و گسترش سوغاتی مدرن در کنار سوغاتی های دیگر که در قالب خوراکی و یا صنایع دستی عرضه می شود، بسیار سخت می شود.

کت مپ و بازار رقابتی

در این حوزه به دلیل تازگی و جدید بودن بحث سوغاتی های مدرن رقابت چندانی وجود ندارد.

نشانی اینترنتی کت مپ: thecatmap.com

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله شنبه
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111604

به "سوغاتی و مدرنیته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی و مدرنیته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید