درمان کبودی با روش های خانگی

به گزارش مجله سرگرمی، همه ما کبودی پوست را تجربه نموده ایم، اما تا به حال فکر نموده اید که چرا پوستمان بعد از بعضی آسیب ها تغییر رنگ می دهد؟ برای درمان کبودی بدن پوستتان از چه روش های استفاده نموده اید؟

درمان کبودی با روش های خانگی

درمان خانگی کبودی

کبودی به علت آسیب دیدن یا پاره شدن رگ های خونی در زیر پوست نمایان می گردد و معمولا خودبه خود ازبین می رود و نیازی به درمان کبودی نخواهید داشت، اما روش هایی برای کاهش درد و از بین بردن اثر آن وجود دارد که بهتر است بدانید. با صفحه سلامت خبرنگاران همراه باشید.

درمان با یخ

یخ را بلافاصله پس از آسیب دیدن به جهت کاهش جریان خون در اطراف منطقه کبودشده قرار دهید. خنک کردن رگ های خونی باعث می گردد تا مقدار خونی که به بافت های اطراف آن می رسد، کاهش پیدا کند؛ به این ترتیب از کبودی زیاد جلوگیری خواهید کرد و تورم کمتری هم ایجاد می گردد.

شما می توانید یک بسته یخ را در درون کیسه قرار دهید و در یک پارچه یا حوله بپیچید و به مدت ده دقیقه روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. مجددا 20 دقیقه صبر کنید و دوباره این عمل را تکرار کنید.

درمان با گرما

از حرارت و گرما برای افزایش گردش خون و جریان آن می توان یاری گرفت. این روش برای زمانی که کبودی ایجاد شده و به دنبال برطرف آن هستید، مفید خواهد بود. همچنین گرمادهی به ناحیه کبودشده به کاهش درد عضلات شما یاری خواهد نمود. برای این کار از یک حوله داغ یا بطری آب گرم بهره ببرید. حمام آب داغ هم روش دیگری برای بهبودی است.

وارد کردن فشار به ناحیه کبودشده

ناحیه کبودشده را با یک باند کشی ببندید. این کار به بافت ها فشار می آورد و از نشت رگ های خونی جلوگیری خواهد نمود. با استفاده از روش فشرده سازی شدت کبودی را کاهش دهید. این روش در کاهش درد و تورم مؤثر خواهد بود.

نگه داشتن ناحیه کبودشده در ارتفاع

اگر پا یا دست تان کبود شده، عضو کبودشده را بالاتر از ارتفاع قلب خود بگیرید. این کار به کاهش درد و خالی کردن مایع اطراف ناحیه کبودشده یاری خواهد نمود. همچنین با بالا بردن ناحیه کبودشده، فشارخون در آن ناحیه کاهش می یابد و فشار درد کمتری روی آن احساس خواهید کرد.

کرم ویتامین K

ویتامین K حاوی موادی است که به لخته شدن خون یاری می نماید. در مطالعه ای علمی در سال 2002 نشان داده شد که استفاده از کرم ویتامین K در درمان کبودی که پس از روش های درمانی با لیزر ایجاد می گردد، مؤثر است. برای استفاده از این روش، کافی است روزی حداقل دو بار کرم ویتامین K را روی ناحیه کبودشده بمالید.

آلوئه ورا

در تحقیقات علمی نشان داده شده است که آلوئه ورا در کاهش درد و التهاب بسیار مؤثر عمل می نماید و شما می توانید آن را به طور موضعی روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. اما دقت کنید که حتما از ژل آلوئه ورای خالص بهره ببرید و برچسب محصول موردنظر را به دقت بخوانید که مواد افزودنی در آن وجود نداشته باشد تا تأثیر بیشتری از آن ببینید.

ویتامین C

ویتامین C دارای خواص ضدالتهابی است و در سرعت بخشیدن به بهبود زخم و درمان کبودی مؤثر عمل می نماید. شما می توانید انواع مختلف این ویتامین را به صورت ژل، کرم یا سرم هایی که حاوی ویتامین C هستند، از داروخانه تهیه کنید و به صورت موضعی روی ناحیه کبودشده بهره ببرید. همچنین می توانید آن را به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید. خوردن میوه و سبزی تازه به مقدار زیاد هم راه دیگری برای جذب ویتامین C است.

آناناس

بروملائین نام ترکیبی از آنزیم های موجود در آناناس است. بروملائین در کاهش شدت کبودی و کاهش التهاب آن یاری می نماید. می توانید میوه آناناس را برای جذب بروملائین بخورید یا از مکمل های بروملین بهره ببرید. همچنین می توانید کرم موضعی بروملائین را هم تهیه کنید و در درمان کبودی از آن یاری بگیرید.

نکته آخر در درمان کبودی

در طول دوره درمان کبودی، فرایند بهبودی را دائما کنترل کنید؛ همچنین به یاد داشته باشید که کبودی ها می توانند نشانه ای از گرفتگی شدید ماهیچه ها یا شکستگی استخوان باشد که باید در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر کبودی و آسیب دیدگی جزئی به نظر می رسد، اما هنوز بعد از سه روز احساس درد دارید.
  • اگر ناحیه کبودشده گسترش پیدا کرد.
  • اگر دلیلی برای کبودی پیدا نکردید و بعد از مدتی کبودی همچنان وجود داشت. (البته توجه داشته باشید که کبودی ها در ناحیه ساق پا بیشتر حاصل ضربه های مختلف در اثر فعالیت روزانه است که به زودی بهبود می یابند.)
  • اگر در ادرار یا مدفوع خون مشاهده کردید.

این علائم نشان از آسیب جدی است و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: پیام دلتا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113266

به "درمان کبودی با روش های خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان کبودی با روش های خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید