دومین شماره فصلنامه ایوان منتشر شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، خش اول این شماره، با دبیری دکتر مهدی قائد شرف، به حوزه فکری هانری کُربن اختصاص دارد که صندلی و اهمیت قابل توجه­ ای در تبیین فلسفه اشراق و حکمت صدرایی دارد. چند مقاله و دو مصاحبه با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر انشاء الله رحمتی، بخش­های متنوع این پرونده را تشکیل می ­دهند.

دومین شماره فصلنامه ایوان منتشر شد

در بخش ادبیات، مقاله روند تاریخی نخستین مواجهه ایرانیان با نویسندگان بزرگ فرانسوی زبان از رهگذار ترجمه آثار ادبی از دکتر محمدجواد کمالی، استاد زبان فرانسه دانشگاه آزاد مشهد، نگاهی دارد به تاریخ ترجمه فرانسه به فارسی در ایران.

در ادامه­ این بخش، با سه مقاله از محمد قاسم زاده، علی جلالی و امیر مولایی، به آنالیز کارنامه­ی بزرگ نادرزاد و مدیا کاشیگر - دو مترجم برجسته زبان فرانسه - پرداخته­ایم. همچنین جواد عاطفه در مقاله­ای با عنوان دنیا متن عصیانگر، نگاهی دارد به ویژگی­های مضمونیِ کتاب عصیانگر اثر آلبر کامو. در بخش پایانی پرونده­ی ادبیات، رضا افشارنادری به نقد و معرفی کتاب بحران مدرنیته و مدرنیته در بحران نوشته­ی سید روح الله حسینی و چاپ جدید فرهنگ لغات ژیلبر لازار پرداخته است.

دکتر ژان کلود وآزن - باستان شناس فرانسوی و سردبیر مجله پاریس تهران - در بخش هنر و معماری، از ویژگی­های معماری استحکامات در ایران نوشته است. همچنین دکتر زهرا دنیابخش در مقاله­ای به معرفی آثار هنرمندان ایران در مجموعه­ی دائمی موزه­ی ژرژ پومپیدی می­ پردازد. مقاله شهروز نظری با عنوان مهاجرت و اختگی به آنالیز کارنامه­ هنرمندان ایرانی ساکن فرانسه اختصاص دارد و محمدحسن حامدی از سفرهای ابوالحسن صدیقی به اروپا و عکس­های او از پاریس نوشته است. مهرنوش علی­مددی و جمال­الدین اکرمی نیز به ترتیب به نمایشگاه هنر فرانسه در ایران در سال 1350ش و تصویرسازی­های آلن بایاش در ایران پرداخته ­اند.

توجه به اسناد و عکس های تاریخی، از شماره نخست بخشی از رویکرد ایوان بوده است. در این شماره نیز با همکاری محمدرضا بهزادی -پژوهشگر تاریخ دوره قاجار - و انتشار عکس هایی دیده نشده از مجموعه های خصوصی و انتشار بخش هایی از رساله مهم فردنامه پاریس، تاریخ مکتوب و تصویری دوره ای مهم، مورد آنالیز قرار گرفته است. در واقع این رساله، نخستین متن نسبتاً جامعی است که در توصیف ویژگی های ساختاری و سازمانی شهر پاریس میشناسیم. علاوه بر رساله­ی مذکور، عکس­هایی از حسینقلی میرزا نصرت مظفری در پاریس (ششمین پسر مظفرالدین شاه) از مجموعه خصوصی بهمن بیانی، به چاپ رسیده است.

غلامحسین ابراهیمی دینانی، انشاء الله رحمتی، ژان کلود وازن، محمدجواد کمالی، محمد قاسم زاده، جواد عاطفه، رضا افشارنادری، زهرا دنیابخش، محمدرضا بهزادی، مهدی قائدشرف، محمدحسن حامدی، جمال الدین اکرمی، شهروز نظری، مهرنوش علیمددی، امیر اسماعیلی، حسین کریم آبادی، روح الله دارایی، مریم سعدی، علی جلالی و امیر مولایی همکاران این شماره از فصلنامه ایوان هستند.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1546

به "دومین شماره فصلنامه ایوان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین شماره فصلنامه ایوان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید