چرا بعضی در منطقه طرح صلح هرمز را علیه منافع خود می دانند؟

به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس مسائل غرب آسیا، اظهار کرد: طرح صلح هرمز که از سوی ایران برای ایجاد امنیت در منطقه پیشنهاد شده است با توجه به عدم آماده شدن شرایط عینی و ذهنی آن و به دلایل ساختاری و عارضی با پاسخ مثبت بعضی از کشورهای منطقه روبرو نشد.

چرا بعضی در منطقه طرح صلح هرمز را علیه منافع خود می دانند؟

نصرت الله تاجیک، در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه علت عدم استقبال بعضی از کشورهای منطقه به ابتکار طرح صلح هرمز را می توان در قالب یک ماتریس دو در دو در چهار عامل ساختاری و عارضی که بعضی از عوامل این موضوع به خود ایران و بعضی نیز به کشورهای منطقه بر می گردد، مورد آنالیز قرار داد.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرایند تحولات در منطقه با توجه به خارج شدن ایران از زیر چتر حمایت آمریکا به نوعی دیگر رقم خورد و ایران به عنوان یک کشور مستقل منطقه ای در عرصه جهانی شناخته شد و این موضوع به مذاق بعضی از کشورهای این حوزه خوش نیامد. بعد از حمله آمریکا به عراق و تحولاتی که در این کشور رخ داد و حذف عراق از صحنه معادلات منطقه ای، قدرت ایران در منطقه افزایش پیدا کرد و بیش از گذشته به عنوان یک قدرت منطقه ای در حوزه سیاسی و نظامی در معادلات منطقه ای و بین المللی مطرح شد.

سفیر پیشین ایران در اردن، در ادامه اضافه نمود: این تحولات در سوی ایران در حالی رخ داد که در بعضی از کشورهای منطقه شاهد گسل های سیاسی و اجتماعی هستیم و آنها برای پر کردن این گسل ها با توجه به اینکه به کشورهای منطقه اعتماد ندارند مجبور شده اند به کشورهای فرامنطقه ای بیشتر تکیه نمایند و با تکیه بر این کشورها که قصد دارند پول خرید نفت را در ازای فروش تسلیحاتشان از منطقه خارج نمایند کوشش دارند تداوم حاکمیت خود را حفظ نمایند به نوعی که بتوانند با سیاست خارجی ایران مقابله نمایند.

تاجیک ادامه داد: متاسفانه در این منطقه کم تر توسعه یافته که اطراف داخلی و خارجی دارای منافع متناقضی هستند و اختلاف منافع سریع تبدیل به تضادهای امنیتی می گردد، شاهد بی اعتمادی کشورهای منطقه به یکدیگر هستیم و این بی اعتمادی در کنار مسائل ساختاری باعث ایجاد تنش های امنیتی و نظامی بین کشورها شده است. لذا تحت این شرایط و بر اثر این بی اعتمادی هر یک از این کشورها وقتی اقدامی می نمایند و یا طرحی را ارائه می دهند دیگر کشورها نه تنها به راحتی آن را با حسن نیت نمی پذیرند بلکه علیه خود می دانند. مخصوصا اگر این طرح ها از سوی ایران ارائه گردد سایرین تصور دارند که این طرح فقط منافع ایران را تامین نموده و ما با ارائه این طرح به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه بعضی از طرح هایی که ایران در خصوص حل مسائل منطقه ارائه نموده از جمله طرح صلح هرمز، پیش از مطرح شدن بصورت علنی در سازمان ملل توسط رئیس جهور، بصورت رسمی به کشورهای منطقه ارائه نشده و یا در محافل آکادمیک و علمی مورد آنالیز قرار نگرفته است، گفت: به نظر می رسد در خصوص ارائه این طرح نیز ایران مقداری عجولانه برخورد کرد و در واقع می خواست بعد از اتفاقات نفتکش ها در خلیج فارس عکس العملی در برابر ائتلافی که آمریکا برای امنیت کشتیرانی دنبال می نماید، داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه نمی گویم ایران می خواست از این طرح استفاده ابزاری و تبلیغاتی بکند ادامه داد: در ابتدا مناسب بود که این طرح در مراکز مطالعاتی و دانشگاه های داخل و سپس در موسسات و دانشگاه های منطقه مورد آنالیز قرار می گرفت و یک گفت وگوی علمی و آکادمیک در خصوص آن ایجاد می شد و سپس وارد عرصه دیپلماتیک و سیاسی می شد.

این دیپلمات کشورمان ،با بیان اینکه مسائل ساختاری و عارضی در منطقه نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته است ،اعلام کرد : این مسائل باعث می گردد که بعضی از کشورها تلقی بدبینانه نسبت به این گونه طرح ها داشته باشند. بنابراین تا زمانی که دغدغه کشورها در خصوص این مسائل را رفع نکنیم این گونه طرح ها از طرف هر کشوری که مطرح گردد مورد استقبال قرار نمی گیرد.

تاجیک اعلام کرد: در خصوص این طرح در کنار اینکه کار علمی و دانشگاهی نشد، کار دیپلماتیک مناسب و به هنگامی نیز انجام نشد. به نظر می رسد که مناسب بود قبل از اینکه این طرح از زبان رئیس جمهور مطرح گردد، کار مطالعاتی انجام می شد و در سطح دیپلماتیک با ترجمه کردن آن به زبان دیپلماتیک بیان می شد و سپس از زبان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خاتمه این مصاحبه گفت: ما در منطقه با طیفی از کشورها روبرو هستیم که هر یک منافع، دغدغه ها و آداب و رسوم خود را دارند. بنابراین وقتی ایده ای مطرح می گردد باید به زبان های مختلف دیپلماتیک طبق همان فرهنگ محلی و از کانال دیپلماتیک مطرح گردد تا به نوعی طرف های مقابل در این زمینه آمادگی داشته باشند و سپس کوشش کنیم در سطح بالاتر آن را پیگیری کنیم. اصولا یک سری اقدامات بجای علنی شدن و برانگیختن حساسیت های مخرب، بهتر است مکتوم مانده تا بهتر بتوان به روش های درون منطقه ای به یارگیری و اجماع سازی برای منافع منطقه ای دست زد.

8sharj.ir: تور رم: گردش در اروپای باستانی

parisro.ir: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62473

به "چرا بعضی در منطقه طرح صلح هرمز را علیه منافع خود می دانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی در منطقه طرح صلح هرمز را علیه منافع خود می دانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید