احتیاج مازندران به تقویت اقتصاد دیجیتال

به گزارش مجله سرگرمی، اشکان دنیا آرای - ساری-خبرنگار:فعالیت های مالی با ورود فناوری های نوین ارتباطی و نفوذ فضای مجازی و اینترنت در زندگی مردم ساختاری متفاوت تر از گذشته پیدا نموده اند.

احتیاج مازندران به تقویت اقتصاد دیجیتال

روند تغییر شکل کسب وکارها را در 5 سال اخیر به سادگی می توان حس کرد. کسب وکارهای وابسته به بستر اینترنت و فضای مجازی با سرعت در حال افزایش هستند و بسیاری از کسب وکارهای معمولی و عادی در حوزه های فراوری و خدمات نیز با بهره گیری از فرصت فضای مجازی و اینترنت دایره مخاطبان و مشتریان خود را گسترش داده اند. حتی بسیاری از کسب وکارهای خانگی نیز با استفاده از این فرصت شگفت انگیز و جذاب توانستند رونق بگیرند و به درآمد برسند. این نتیجه ورود و پیوند جهانی دیجیتال با جهانی واقعی است که مالی از جنس دیجیتال را رقم زده است.

رئیس جمهوری با تعدادی از فعالان مالی در جهانی دیجیتال و مجازی جلسه ای برگزار کرد که اهمیت این موضوع را در توسعه مالی کشور نشان می دهد. هرچه میزان نفوذ اینترنت در یک جامعه بیشتر باشد، امکان بهره گیری از فرصت هایی که جهانی دیجیتال در اختیار فعالیت های مالی و کسب وکارها می گذارد، بیشتر است. در استانی مانند مازندران که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را در کشور دارد و کاربران اینترنت در آن فعال تر از کاربران بسیاری از استان های دیگر هستند، این فرصت به شکل قابل ملاحظه ای وجود دارد. به ویژه این که در استان ظرفیت برای فراوری در بخش های مختلف و خدمات گوناگون مانند گردشگری نیز وجود دارد.

  • عصر دیجیتالی ها

مهدی دریایی دانشجوی مقطع دکترای مدیریت الکترونیک در این باره به خبرنگاران می گوید: اقتصاد دیجیتال انبوهی فرصت کسب وکار در سطح ملی و بین المللی برای مازندران به ارمغان می آورد. ضریب نفوذ اینترنت در این استان بیش از 99 درصد است. ضمن این که ظرفیت علمی زیادی هم داریم یعنی جوانان دانش آموخته ای که صاحب ایده و فکر هستند. وی با بیان این که اقتصاد جهان امروز به جهانی دیجیتال کاملا وابسته است، می افزاید: به اعتقاد الوین تافلر 3 موج بزرگ در اقتصاد جهان رخ داد که هر کدام موج قبلی را کنار زدند.

موج نخست انقلاب کشاورزی بود و سبب شد اقتصاد در جهان وارد عرصه جدیدی گردد. موج دوم از انقلاب صنعتی پس از قرن هفدهم رخ داد. از میانه قرن بیستم موج سوم ایجاد شد که به مرور تمام جهان را دربرگرفت. این موج سوم همان است که امروز با نام عصر ارتباطات و اطلاعات از آن یاد می کنیم. این پژوهشگر اقتصاد دیجیتال تصریح می نماید: موج سوم عملا تعاریف ثروتمند بودن را تغییر می دهد. داده ها و اطلاعات هستند که ارزش پیدا می نمایند. به همین دلیل امروز می بینیم که از 5 ثروتمند اول جهان 3 نفر جزو فعالان اقتصاد دیجیتال هستند. از سال 1990 هم پایه های اقتصاد دیجیتال شکل گرفت و با ظهور اینترنت ما عملا اقتصاد دیجیتال را می بینیم. بنابراین اقتصاد دیجیتال یعنی مالی که تعاملاتش در بستر اینترنت رخ می دهد.

  • عرضه مستقیم؛ حذف واسطه

دریایی به سرعت بالای ورود دیجیتال به کسب وکارها در ایران طی سال های اخیر اشاره می نماید و معتقد است؛ وقتی در زمینه جابه جایی مسافر، همین فضای مجازی با تاکسی های اینترنتی بدون واسطه، راننده و مسافر را به هم می رساند و سریع ترین راستا و تاکسی را معرفی می نماید، در سایر بخش ها نیز می توان چنین بهره هایی را برای فعالیت های مالی گرفت. وی با تاکید بر این که مازندران بستر کاملا آماده ای برای رونق اقتصاد دیجیتال در اختیار دارد، تصریح می نماید: در زمینه مرکبات و برنج که سال هاست از حضور واسطه ها رنج می بریم، اقتصاد دیجیتال و فناوری های نوین ارتباطی می توانند راهکار مسائل باشند. خوشبختانه تعدادی از جوانان ایده پرداز نیز در استارت آپ ها پلت فرم هایی را طراحی کردند تا کشاورزان بتوانند محصولات خود را راحت بفروشند. یک نمونه آن در پارک علم و فناوری در حال تکمیل است.

دانش آموخته مدیریت الکترونیک با اشاره به انجام این کار در خصوص تبلیغ و فروش زعفران می گوید: اقتصاد دیجیتال فضای ارزان و بسیار گسترده و بی انتهایی برای فراورینمایندگان و خدمات دهندگان در بخش های مختلف است. برای نمونه درباره بوم گردی که اکنون در مازندران توجه زیادی به آن می گردد و مناطق مستعدی نیز برای گسترش آن داریم، بستر دیجیتال می تواند مسافران از نقاط مختلف جهان جذب کند. وی ادامه می دهد: گردشگران امروز تشنه تجربه کردن فرهنگ ها و سبک های زندگی گوناگون هستند و این تجربه ارزانی در جهان نیست. ما در مازندران با استفاده از فضای مجازی و بستر دیجیتال می توانیم این فرصت ها را معرفی کنیم.

  • توسعه عدالت اجتماعی

دریایی به نقش اقتصاد دیجیتال در توسعه عدالت اجتماعی اشاره می نماید و می افزاید: با گسترش این بستر می بینیم که امروز بسیاری از مشاغل خانگی فعال شده اند و خانم هایی که دوست دارند در خانه کار نمایند، فرصتی برای معرفی توانمندی خود و کسب درآمد یافته اند. این از مزایای اقتصاد دیجیتال است که برای همه امکانی برابر ایجاد می نماید. وی می گوید: شخص بدون این که احتیاج باشد مکانی اجاره کند و هزینه برای تبلیغات بپردازد، می تواند کسب وکار مورد علاقه اش را راه اندازی کند. اوایل ظهور اینترنت، قدرت تبلیغات برای کسب وکار در اختیار شرکت های بزرگ بود و بسیاری افراد نمی توانستند تعامل نمایند، اما با روی کار آمدن اینستاگرام و شبکه های اجتماعی هر کسی رسانه خودش را دارد و می تواند علایق خود را مطرح کند.

وی ادامه می دهد: در کسب وکار دیجیتال، افراد عملا به بازاری جهانی دسترسی پیدا می نمایند و در صورتی که قواعد فعالیت در این عرصه را به خوبی بیاموزند، می توانند به فرد موفقی در آن حوزه تبدیل شوند. اعتقاد دریایی بر این است که در تمام جهان دوره تکیه به استخدام های دولتی سرآمده و باید در فضای کسب وکارهای نوین سرمایه گذاری بیشتری انجام داد. در مازندران که یکی از استان های پیشرو در زمینه زیرساخت های اینترنتی بوده، فراوری انواع محصولات کشاورزی در آن رواج دارد و گردشگری نیز به عنوان محور توسعه آن مطرح است، ضرورت گرایش به سمت استفاده از بسترهای اینترنتی برای بازاریابی محصولات و خدمات و همچنین ایجاد شکلی جدید از عرضه محصولات بسیار اهمیت دارد.

  • جهانی مجازی توسعه حقیقی

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند؛ زیرساخت های اینترنتی و میل به حضور در فضای مجازی می توانند یک ظرفیت مهم برای اقتصاد مازندران باشند؛ مالی که نه تنها در حوزه IT می تواند سودآوری داشته باشد، بلکه به سودآوری سایر محورهای توسعه استان نیز یاری خواهد نمود. استفاده از فرصت فضای مجازی و اینترنت در اقتصاد و درآمدزایی، در برنامه ششم توسعه نیز به شکل ویژه ای مورد توجه است و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان را مد نظر دارد. به گفته علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران مرکز کسب وکارهای اینترنتی و فاوا قرار است در استان راه اندازی گردد تا رشد این فعالیت ها و کسب وکارهای اینترنتی بیشتر گردد. رشد این فعالیت ها و سرمایه گذاری ها برای بهره برداری از فرصت مناسب مازندران در برخورداری از زیرساخت های ارتباطی، راستا توسعه استان را هموارتر خواهد نمود.

  • گذر از اقتصاد سنتی

استاندار مازندران اخیرا تاکید نموده که مسئولان استان پیگیر ایجاد نخستین پارک کسب وکار فضاپایه کشور در مازندران باشند و قابلیت های مالی استان در بخش های گردشگری، کشاورزی، دامپروری و سایر حوزه ها را با بهره مندی از فرصت فناوری های دیجیتال و دانش فضاپایه تقویت نمایند. احمد حسین زادگان از عزم جدی استانداری برای گذراندن فضای کسب وکار در مازندران از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال خبر می دهد و می گوید: فعالیت های ارزشمندی هم در این حوزه صورت گرفته است.

کسب وکارهای اینترنتی که در سال های اخیر نبض اقتصاد و مشاغل جهان را به دست گرفته اند، می توانند در مازندران با توجه به زیرساخت های موجود و همچنین میل مازندرانی ها به فعالیت در فضای مجازی و اینترنت، راستا میان بر و البته هموارتری برای توسعه، همچنین شناساندن ظرفیت های مهم مالی باشند. با این حال هرچند که مازندرانی ها در میزان استفاده از اینترنت و بعضی شاخص های حوزه ارتباطات رتبه نخست کشور را در اختیار دارند، اما در زمینه کسب وکارهای اینترنتی با وجود قرار داشتن در بین استان های برتر جدول کسب وکارهای اینترنتی، صدرنشین نیستند.

  • در راستا اقتصاد دیجیتال

آمارهای رسمی نشان می دهند که مازندران در جدول تعداد کسب وکارهای اینترنتی کشور پس از تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی و البرز رتبه هفتم را در اختیار دارد و هفتمین استان کشور در کسب وکارهای اینترنتی است. این یعنی بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت در استان تا اندازه ای توانسته مورد توجه قرار بگیرد، اما انتظار از این استان با توجه به فرصت های مالی بالا، دانش آموختگان پرتعداد دانشگاه ها، استان اول از نظر تعداد مراکز آموزش عالی و برترین استان کشور از نظر باسوادی که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور دارد قطعا بالاتر از رتبه هفتم کسب وکارهای اینترنتی کشور است.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36945

به "احتیاج مازندران به تقویت اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج مازندران به تقویت اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید