طلسم 15 روزه بورس شکست

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : علی رغم افت ارزش نمادهای عظیم و تاثیرگذار بر شاخص امروز، شاخص کل بورس سبز ماند و شاخص هم وزن با رشد بیشتری صعود کرد تا پس از 15 روز معاملاتی بورس 3 روز پیاپی صعودی را تجربه کند.

طلسم 15 روزه بورس شکست

به گزارش خبرنگاران، بورس تهران در شرایطی آغاز به کار کرد که در پیش گشایش ارزش صف های خرید 2 برابر صف های فروش بود. 258 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف های خرید 6 هزار و 145 میلیارد تومان بود در مقابل این حجم صف خرید برای 212 نماد صف فروشی به ارزش 3 هزار و 103 میلیارد تومان تشکیل شده بود.

>>>بیشتر بخوانید؛

صعود بورس دوام می آورد؟

با این وجود شاخص کل در ابتدای بازار پس از یک افزایش نرم وارد مدار نزول شد این نزول نشان می داد شاخص سازها آغاز خوبی نداشته اند زیرا در مقابل شاخص کل، شاخص هم وزن کاملا روز را متفاوت آغاز کرد. این شاخص که برگرفته از تصویر کل بازار است و در آن نمادهای شاخص ساز وزن مشابهی سایر نمادها دارند دقایقی پس از آغاز معاملات با شیب محسوسی روبه بالا حرکت کرد.

این حرکت نشان می دهد وزن بازار امروز بر دوش شاخص های کوچک و متوسط است. با حمایت شاخص هم وزن و رشد شرکت های کوچک و متوسط شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز بازار سرمایه با رشد هزار و 143 واحدی در رقم یک میلیون و 541 هزار واحد ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز که امروز یکه تاز بازار بود با رشد 3 هزار و 319 واحدی ، رقم 410 هزار و 517 واحد را ثبت کرد.در روز سبز بورس، اوراق بهادار شاخص کل فرابورس نتوانست پیشگام با بردار عظیم پیش رود و با اندکی افت به 18 هزار و 115 واحد رسید.

در بورس اوراق بهادار، نمادهای شاخص سازی مثل فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) نمادهای قرمزرنگ بازار شنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند.

طلسم 15 روزه شکست

از 26 شهریور که شاخص کل آغاز به ریزش کرد بورس نتوانسته بود 3 روز پیاپی صعودی گردد. در سرانجام معاملات روز شنبه، شاخص کل پس از 15 روز معاملاتی بورس سومین روز پیاپی صعودی را تجربهآکرد. بعضی این صعود پیاپی را نشانه طلسم شکنی بورس در فاز اصلاحی می دانند و اعتقاد دارند با این اتفاق فرایند اصلاحی پایان یافته است. البته گروهی دیگر با تردید در این داوری تاکید دارند شاخص تا زمانی که در کانال یک میلیون و 500 هزار واقع شده است خط نزولی را نشکسته است و هر ن امکان بازگشت به فاز اصلاحی وجود دارد.

مازاد تقاضا در بازار

در معاملات روز شنبه نسبت به روز معاملاتی پیشین (چهارشنبه)، ارزش صف های خرید کاهش یافت و ارزش صف های فروش افزایش داشت اما ارزش صف های خرید 619 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف های فروش بود.

ارزش صف های خرید بازار امروز 2 هزار و 342 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه 8.73 درصد کاهش داشت. ارزش صف های فروش بازار نیز یک هزار و 723 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه 8.5 درصد افزایش یافت.

خروج پول حقیقی

در معاملات روز شنبه 240 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات بازار برای چهارمین روز معاملاتی پیاپی به نماد وتجارت (بانک تجارت) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد 926 میلیون و 560 هزار و 800 سهم این شرکت معامله شد. پس از وتجارت، وپارس (بانک پارسیان)، ذوب (ذوب آهن اصفهان)، ثامید (توسعه و عمران امید) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) تعلق داشت که رقمی معادل 441 میلیارد و 895 میلیون تومان بود. پس از فولاد، دی (بانک دی)، وتجارت (بانک تجارت)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) و وپارس (بانک پارسیان) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

رکورد جدید و فرایند جدید

در معاملات روز شنبه، شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل صعود کرد. شاخص هم وزن 0.82 درصد و شاخص کل تنها 0.07 درصد رشد کردند. به نظر می رسد بورس تهران به مرحله ای رسیده که سهام داران حقیقی در آن دست بالاتر را دارند. در روزی که شاخص کل تا ساعات سرانجامی نزول نموده بود، شاخص هم وزن در طول ساعات معاملاتی همیشه فرایندی صعودی داشت.

نکته مهم دیگر اینکه در معاملات امروز نمادهایی که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند همگی با کاهش ارزش روبرو بودند، به طوری که می توان گفت صعود شاخص نتیجه غلبه نمادهای کوچک بر نمادهای عظیم بود.

معامله گران بازار 3 روزه شدن فرایند صعودی شاخص کل را طلسم بورس می دانستند و معتقد بودند اگر شاخص 3 روز پیاپی صعودی گردد فرایند بازار تغییر جهت می دهد و صعودی می گردد. در روزی که طلسم شکسته شد، رشد بیشتر شاخص هم وزن در کنار مازاد تقاضا در بازار امیدها برای ادامه فرایند صعودی بورس بیشتر کرد.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113377

به "طلسم 15 روزه بورس شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلسم 15 روزه بورس شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید